Ind- og fraflytningsrapport

Lejeloven fastsætter, at lejemålet skal afleveres ved udflytning i samme stand, som det var i ved overtagelsen. Dog med undtagelse af såkaldt almindeligt slid og ældre. Der gælder dog særlige regler for boliger udlejet før 1. juli 2015 – og det kan derfor være en god idé at søge generel lejeretlig rådgivning.

Måden hvorpå man sikrer dokumentation for fejl og mangler, er ved udarbejdelse af en indflytningsrapport inden man som lejer flytter ind. Hvis der ved indflytning ikke er udarbejdet en sådan rapport, eller en fraflytningsrapport ved fraflytning, har lejeren ret til at få det fulde depositum tilbage – uanset om der er mangler i lejemålet.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at lejeren hæfter ikke for fejl og mangler, der var til stede ved indflytningen.

Derfor bør man være meget grundig i gennemgang af lejeboligen, når man sammen med udlejer eller dennes repræsentant, f.eks. vicevært, udarbejder indflytningsrapport og tilhørende fejl- og mangelsliste.

Udarbejdelsen af ind- og fraflytningsrapport sikrer dermed lejers rettigheder, og sørger ofte for at undgå uoverensstemmelser med udlejer. Den konfliktforebyggende effekt kan medføre store besparelser, idet man som lejer ikke skal bruge tid og penge på at indbringe sagen for Huslejenævnet.

Hvis uheldet er ude, kan vi føre sager for, og repræsentere dig ved, Huslejenævnet. Læs mere om tvistløsning og repræsentation her.

Vi har mulighed for at hjælpe med selve udarbejdelsen af rapporterne, men også være til stede ved ind- og udflytning. På den måde har du som lejer en kompetent juridisk partner ved indgåelse og afslutning af et lejeforhold.

Kontakt os i dag for hjælp til udarbejdelse af og assistance i forbindelse med ind- og fraflytningsrapporter.

Andre ydelser

Kategorier

Følg

Søg

Search
Luk
Luk