E-handel, også kendt som elektronisk handel, omfatter køb og salg af varer og tjenester over internettet. Området giver virksomheder mulighed for at indtage det globale marked og for forbrugere nem adgang til shopping online. Der er dog væsentlige lovgivningsmæssige forhold knyttet til drift af forretning med e-handel.
Til e-handel er knyttet vigtige regler og lovbestemmelser for både forbrugerrettigheder og virksomhedernes ansvar. Disse omfatter beskyttelse mod vildledende markedsføring, krav om klare oplysninger om produkter, sikkerhed ved online betalinger, regulering af persondata, rettigheder ved fjernsalg af varer eller tjenester, krav om oplysningsforpligtelser og regulering af handel på online platforme – klare og gennemsigtige handelsbetingelser.
Disse regler sikrer, at e-handel sker på en fair og sikker måde, og det er essentielt for virksomheder at have styr på de juridiske forpligtelser på dette område. Der er nemlig er omfattende forbrugerbeskyttelse, som skal iagttages.
Vi tilbyder rådgivning inden for den mangfoldige lovgivning, der regulerer e-handel, alle aspekter af markedsførings- og forbrugerret samt håndtering af tvister og uoverensstemmelser. Vi har hjulpet adskillige virksomheder, der driver online handel og markedsføring, med at sikre, at de opererer i overensstemmelse med gældende regler inden for forbrugerbeskyttelse, markedsføringslovgivning og databeskyttelse.
Sager vedrørende overtrædelser af markedsførings- og forbrugerlovgivningen kan, og vil oftest have, store økonomiske og omdømmemæssige konsekvenser for din virksomhed. Derfor bør enhver virksomhed, der bevæger sig inden for markedet for onlinesalg, få skræddersyet og individuel rådgivning – helst forinden nye markedsføringsinitiativer, oprettelse af nye hjemmeside m.v.
Kontakt os i dag for at høre mere om e-handel og reguleringen, der skal efterleves.