Vi tilbyder udarbejdelse af skræddersyede influenceraftaler, der sikrer klare og lovlige rammer mellem influenceren og virksomheden. Aftalens sigte er at formalisere samarbejdet mellem parterne, ligesom at både virksomhedens og influencerens interesser er tilgodeset og beskyttet.
Aftalen indeholder en beskrivelse af de opgaver, som influenceren skal udføre, herunder arten af indholdet (f.eks. blogindlæg, sociale medieopslag, videoer osv.) og frekvensen af levering. Der fastsættes også en kompensationsstruktur i form af eksempelvis fast beløb pr. opslag, provision eller lignende. Som led i influencerens opgave skal denne oftest anvende virksomhedens immaterielle rettigheder, og det er derfor afgørende at aftale hvem af parterne, der ejer rettighederne til selve det producerede indhold, men også bestemmelser om anvendelsen af virksomhedens egne rettigheder, herunder anvendelsesomfang. Hvis virksomheden selv vil anvende det af influenceren producerede materiale, skal virksomheden indhente vedkommendes tilladelse.
Yderligere bør en influenceraftale også indeholde bestemmelser om GDPR og hvordan den eventuelle fordeling af behandling af personoplysninger skal være. I visse tilfælde kan det endda være lovpligtigt at indgå en databehandleraftale sideløbende.
I kraft af at formålet med indgåelse af en aftale med en influencer er at udbrede kendskab til og markedsføre virksomheden, bør virksomheden have styr på markedsføringslovens regler. Det er særligt vigtigt, at virksomheden er bevidst om reglerne for skjult reklame.
Derfor skal en influenceaftale fastlægge utvetydige rammer for, hvordan influenceren må agere, herunder specifikke indholdsmæssige krav. Det er nemlig virksomheden der skal sørge for, at influenceren overholder markedsføringsloven.
Kontakt os for professionel bistand til udarbejdelse af en veludformet influenceraftale, der sikrer et succesfuldt samarbejde mellem din virksomhed og influenceren.