Skjult reklame

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4 skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Dette er særligt vigtigt at have for øje når virksomheden reklamerer på sociale medier og generelt online. 

Det kan være uklart, hvem der bærer det primære ansvar ved overtrædelser af forbuddet mod skjult reklame. Lovgivningen fastslår dog tydeligt, at ansvaret typisk påhviler virksomheden eller en erhvervsdrivende, som enten selv foretager skjult reklame eller indgår en aftale med eksempelvis en influencer, en sportsudøver m.v. Selvom virksomheden har iagttaget reglerne i markedsføringslovgivningen, kan den stadig være ansvarlig, hvis den ikke har sørget for, at den reklamerende part klart angiver, at indholdet udgør reklame. Det er ikke i overensstemmelse med reglerne at virksomheden blot laver en generel henvisning i aftalen om, at den reklamerende part skal oplyse tydeligt, at indlægget udgør markedsføring og reklame.

Derfor kan det oftest betale sig at antage juridisk bistand til indgåelsen af eksempelvis en influenceraftale, og at få rådgivning i hvorledes virksomheden rent praktisk kan sørge for at efterleve reglerne i deres markedsføring og reklame.

Det kan være svært at navigere i markedsføringslovens regler om skjult reklame, den til loven knyttet praksis og Forbrugerombudsmandens vejledninger.

Vi har en bred erfaring med at rådgive virksomheder om deres markedsføring og sikre, at de lever op til reglerne og samtidig beskytter deres brand og opnår kundetilfredshed igennem lovlige reklamer. 

Med vores rådgivningen inden for markedsføringsreglerne for skjult reklame kan du være sikker på, at din virksomhed står bedst muligt, når i markedsfører jer. 

Kontakt os i dag for at få professionel hjælp til de juridiske aspekter i virksomhedens markedsføring og reklame.

Andre ydelser

Kategorier

Følg

Søg

Search
Luk
Luk