Når du som lejer flytter ind, kan udlejer kræve et depositum, som kan udgøre op til tre måneders husleje, og det samme gælder for forudbetalt leje. Depositummet fungerer som sikkerhed for eventuelle udgifter og anvendes til renovering ved fraflytning.
Ved fraflytning skal udlejer lave en opgørelse over, hvordan depositummet er blevet anvendt. Den nødvendige istandsættelse efter fraflytning omfatter ofte arbejde som hvidtning, maling og tapetsering. Hvor meget du får tilbage af depositummet afhænger af boligens stand ved fraflytning.
I henhold til lejeloven har du som lejer kun ret til at få depositummet tilbage, hvis alle betingelserne i lejekontrakten er blevet overholdt. Hvis du ikke har opfyldt disse krav, kan du miste din ret til at få depositummet tilbagebetalt. Du bør derfor sikre dig, at du lever op til dine forpligtelser som lejer, anført i lejekontraktens vilkår.
Lejeloven fastsætter, at lejemålet skal afleveres ved udflytning i samme stand, som det var i ved overtagelsen. Dog med undtagelse af såkaldt almindeligt slid og ældre. Der gælder dog særlige regler for boliger udlejet før 1. juli 2015 – og det kan derfor være en god idé at søge generel lejeretlig rådgivning.
Udover passende vedligeholde af lejemålet, er det afgørende at få lavet en indflytningsrapport indeholdende beskrivelse af eventuelle mangler. Vi hjælper både med ind- og fraflytningsrapporter. Lejeren hæfter ikke for fejl og mangler, der var til stede ved indflytningen.
Hvis der ved indflytning ikke er udarbejdet en sådan rapport, eller en fraflytningsrapport ved fraflytning, har lejeren ret til at få det fulde depositum tilbage – uanset om der er mangler i lejemålet.
Kontakt os i dag for hjælp til at få dit depositum tilbage – vi kan håndtere hele processen fra A-Z, og repræsentere dig over for udlejer. I værste tilfælde, kan vi hjælpe dig med at indbringe sagen for Huslejenævnet.